کد مطلب:210747 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

لعنت بر بیکاران
علامه مجلسی در خبری نقل می كند كه مردی خدمت رسول خدا آمد از مسافری كه همسفر آنها بود حكایت می كرد كه اعبد خلق است و ما پس از تو كسی به قوت عبادت او ندیدیم.

رسول خدا فرمود عبادت او چگونه بود؟ عرض كرد نمازش قطع نمی شد و روزه اش را به آبی افطار می كرد و باز فردا روزه می گرفت همه روزها به روزه و شب ها به نماز و عبادت اشتغال داشت.

پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: فمن كان یقوته و یقوم بكفایته پس كی زندگی و مخارج و مؤنه او را تكفل می كند و وسایل معیشت او را فراهم می كند؟!

گفتند ما برای او كار می كردیم و طبح می نمودیم و می خریدیم و می پختیم و می شستیم و رفت و روب می كردیم.

قال (ص) كلكم اعبد منه و قد جعل الله طلب الرزق علی الخلق كله من الانس و الطیر و الهوام منهم بتعلیم و منهم بالهام و اهل التحصیل و النظر یطلبونه باحسن وجه من السؤال و الاتكال و الخلا به و الخداع و الاحتیال و فیه خیركم من لم یكن كلا علی الناس.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود در این صورت همه شماها برتر از او بوده اید زیرا خداوند طلب رزق را برای تمام مخلوق واجب و فطری قرار داده آدم و طیور و هوام و غیره هر خزنده و درنده و پرنده به حكم طبیعت به دنبال رزق می روند ولی جمعی از مردم یا حیوانات برای طلب رزق به كار و كوشش و كسب و سؤال و برخی به حیله و خدعه و مكر و تزویر و غل و غش در معامله می پردازند در هر حال بهترین كسانی كه در راه كسب رزق باشد كسی است كه كل بر



[ صفحه 215]



مردم نشود و سربار اجتماع نگردد و نخواهد به استعمار و استثمار از حاصل دسترنج دیگران بخورد و صاحب آن را محروم سازد.

آنگاه فرمود ملعون من القی كله علی الناس لعنت شده است بر كسی كه سربار مردم باشد و در حدیث دیگر فرمود ملعون ملعون من القی كله علی الناس لعنت شده است كسی كه خود را سربار مردم قرار دهد تا از دسترنج آنها بخورد و زیست كند.

مالك دینار گفت در تورات خواندم كه طوبی لمن اكل من ثمر به خوشا به حال كسی كه از دسترنج خود زندگی كند و سربار جامعه نشود.

بنابراین اخبار زندگی اجتماعی بشر مبنی بر كار و كوشش در راه كسب و پیشه است تا رزق حلال به دست آورد و از حاصل زحمات خود ارتزاق كند، چه لذتی بهتر از این كه انسان بكوشد تا جامه زنان نپوشد یعنی نفقه خور خود باشد نه نفقه خور و ریزه خوار خوان دیگران.

قال امیرالمؤمنین علیه السلام الخلق - عیال الله فاحسب الخلق الی الله من نفع عیال الله

یعنی بندگان خدا نفقه خوار خدا می باشند و محبوب ترین آنها در نظر حق كسی است كه نفعش به نفقه خواران بیشتر برسد.

و قال علیه السلام افضل الناس انفعهم للناس نافع ترین مردم بهترین مردم می باشد.

قال صلی الله علیه و آله خصلتان لیس فوقهما من البر شی ء الایمان بالله و النفع لعباده.

فرمود دو خصلت است كه بهتر و بالاتر از آن نیست اول ایمان به یگانگی پروردگار جل شأنه دوم نفع رساندن به مردم.